Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Επάγγελμα ηθοποιός

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ / Η ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ


Είμαι μια νέα ηθοποιός αποφοίτησα πέρυσι  μια από τις καλύτερες δραματικές σχολές στην Ελλάδα με πολύ καλό βαθμό και πολλούς επαίνους από τους καθηγητές μου, έχω πτυχίο καθηγήτριας  χορού το οποίο και έχω εξασκήσει ως επάγγελμα αρκετά χρόνια, γνωρίζω δύο ξένες γλώσσες , και έχω κάνει αρκετά χρόνια τραγούδι . Με όλες αυτές τις γνώσεις αλλά και συνεχίζοντας να τις εμπλουτίζω καθημερινά, βγαίνοντας από τη σχολή γεμάτη όνειρα και δίψα για δημιουργία, ξεκίνησα σεμινάρια με γνωστούς σκηνοθέτες και ηθοποιούς του θεάτρου, άρχισα ιδιαίτερα μαθήματα τραγουδιού παρακολούθησα σεμινάρια για το πώς θα πρέπει να είναι η εικόνα μου σε μια ακρόαση τι πρέπει να λέω πώς πρέπει να είναι το βιογραφικό μου γραμμένο τι φωτογραφίες χρειάζονται  και ταυτόχρονα, άρχισα να στέλνω βιογραφικά και φωτογραφίες και να τρέχω σχεδόν σε όλες τις ακροάσεις που μάθαινα και εξακολουθώ να πληροφορούμαι  από διάφορες πηγές  : από γνωστούς και φίλους μου του χώρου, από το facebook, από διάφορα site στο internet σχετικά με το θέατρο, αλλά και από κάποια sites για νέους ηθοποιούς,  που δίνεις μια ετήσια συνδρομή και μπορείς να ενημερωθείς για ακροάσεις που αφορούν θέατρο τηλεόραση κινηματογράφο, διαφημιστικά spots και ότι μπορεί να απασχολήσει επαγγελματικά έναν ηθοποιό.
Ξέρω και ήξερα πως στην Ελλάδα είναι δύσκολα τα πράγματα στο να βρεις δουλειά γιατί  είναι μια μικρή χώρα με περιορισμένη  αγορά εργασίας και πολύ μεγάλη προσφορά. Κάθε χρόνο αποφοιτούν από τις δραματικές σχολές εκατοντάδες ηθοποιοί , τόσοι που είναι δύσκολο να απορροφηθούν επαγγελματικά , γιατί η ζήτηση είναι αρκετά μικρότερη.  Έμαθα όμως και πολλά παραπάνω  διανύοντας το δεύτερο χρόνο από την απόκτηση του πτυχίου μου ως ηθοποιός.
Έμαθα στον μέγιστο βαθμό ότι στην Ελλάδα ότι δηλώσεις είσαι  και ότι χωρίς παιδεία θεατρική, δίχως να έχεις τελειώσει κάποια σχολή, χωρίς γνώσεις γύρω από το αντικείμενο, αλλά με κάποιες άλλες προϋποθέσεις όπως  απλά και μόνο έχοντας  το κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση,  για παράδειγμα  θείο σκηνοθέτη, μπαμπά παραγωγό, ξάδερφο θεατρικό επιχειρηματία, μπατζανάκη  γνωστό ηθοποιό, κολλητό casting director, ή εάν  η προηγούμενη δουλειά σου είναι μοντέλο τότε μεταπηδάς πολύ εύκολα στο χώρο της ηθοποιίας  και έχεις πάντα δουλειά σε σημείο να κάνεις  ταινίες, τηλεόραση και θέατρο, ενώ ταυτόχρονα  έχεις το προνόμιο να απορρίπτεις προτάσεις και να επιλέγεις αυτό που σε ικανοποιεί περισσότερο γιατί δεν προλαβαίνεις κιόλας,  η μέρα έχει 24 ώρες. Έμαθα ότι οι περισσότερες ακροάσεις τουλάχιστον θεατρικές, γίνονται  για τα μάτια, κοινώς είναι στημένες, αφού οι σκηνοθέτες και η όλη παραγωγή έχει προαποφασίσει το cast του εκάστοτε έργου. Θα μου πείτε γιατί τότε να κάνει την ακρόαση. Για τρείς  πολύ σημαντικούς λόγους: πρώτον γιατί οι παραγωγές που επιχορηγούνται από το κράτος είναι υποχρεωμένες σε πολλές περιπτώσεις από το νόμο να διοργανώσουν ακρόαση, δεύτερο και κυριότερο γιατί θα λάβουν  χρήματα για την ακρόαση, και τρίτο για να διαφημιστεί το έργο και να γίνει ντόρος γύρω από αυτό, έτσι όταν θα ανέβει η παράσταση θα το έχει μάθει ήδη ο κόσμος αφού η ανακοίνωση της ακρόασης υπάρχει σε όλα τα δελτία τύπου εφημερίδες κλπ, και θα έχουν παρευρεθεί  και διαγωνιστεί σε αυτήν  γύρω στους χίλιους κακόμοιρους άνεργους ηθοποιούς , οι οποίοι παρεπιπτόντως  στήνονται μέχρι και ολόκληρη  μέρα έξω από το θέατρο με πολύ άγχος περιμένοντας  την ‘αξιοκρατική ‘ απόφαση της επιτροπής για την πρόσληψή τους.
Έμαθα επίσης ότι αν ανήκεις στη δική μου κατηγορία που δεν έχω μπάρμπα στη Κορώνη, ούτε ήμουν μοντέλο ( όχι πως δεν είχα τα προσόντα, να τα λέμε αυτά ) μόνο με το να είσαι καλός ηθοποιός και να δουλεύεις και να μελετάς συνεχώς  ώστε να γίνεις καλύτερος , μόνο το να πιστεύεις και να στο λένε και άλλοι πως τα πήγες τέλεια στην τάδε  ακρόαση και έχεις  ακριβώς αυτό που ζητάνε ακόμα και από θέμα physic , απλώς δεν φτάνει!!
Kαι φυσικά σαν να μην φτάνουν όλα αυτά υπάρχει και το οικονομικό ζήτημα. Είναι ελάχιστες οι παραγωγές που πληρώνουν αξιοπρεπώς τους νέους ηθοποιούς και κολλάνε τα ένσημα που πρέπει. Και εκτός από αυτό υπάρχει και το φαινόμενο του εθελοντισμού. Βλέπω/διαβάζω/ανακαλύπτω ουκ ολίγα δελτία τύπου με  audition για ηθοποιούς τα οποία αφού παραθέτουν τα αυστηρά προσόντα ικανότητες και γνώσεις  που θα πρέπει απαραίτητα να έχουν οι εκάστοτε ενδιαφερόμενοι ηθοποιοί, από κάτω, είτε προειδοποιούν και δηλώνουν στην ψύχρα ότι δεν υπάρχουν χρήματα οπότε και δεν θα πληρωθούν, είτε το δηλώνουν θρασύτατα με την φράση ζητούνται εθελοντές ηθοποιοί  για τον τάδε αριθμό παραστάσεων όπως αυτή που είδα σήμερα στο internet γνωστού τραγουδοποιού ο οποίος ζητά εθελοντές ηθοποιούς για τις παραστάσεις του. Μιας και την έχω πρόσφατη την αναφέρω. Και θέτω ένα ερώτημα εδώ. Έχετε ακούσει ή διαβάσει ποτέ για παράδειγμα  την φράση σε αγγελία : ζητείται εθελόντρια γραμματέας  για πολυεθνική εταιρία ?  Ή ζητείται γραφίστας με προϋπηρεσία στο σχέδιο  αλλά δεν υπάρχουν χρήματα για να πληρωθεί? Απλώς ρωτάω!
Αφού λοιπόν έχεις δουλέψει σερβιτόρος ή μια άλλη οποιαδήποτε  δουλειά για να ξεχρεώσεις τα υπέρογκα δίδακτρα της σχολής που αποφοίτησες, αμέσως μετά  πρέπει να πληρώνεις και τα θεατρικά σεμινάρια που αναγκαστικά παρακολουθείς για να εμπλουτίσεις τις γνώσεις σου  για να ενημερώνεσαι συνεχώς αλλά και για να διευρύνεις τα εκφραστικά σου μέσα, να πληρώνεις τα απαραίτητα μαθήματα τραγουδιού  γιατί το τραγούδι είναι το πρώτο που ζητάνε σε μια ακρόαση, αλλά και τα μαθήματα χορού και οποιασδήποτε άλλη δραστηριότητα εκγύμνασης του σώματος σου για να είσαι πάντα σε φόρμα και ετοιμοπόλεμος, πράγματα που πρέπει να κάνει κάθε ηθοποιός που σέβεται τον εαυτό του και την τέχνη του. Οπότε, έχουμε και λέμε,  εάν δεν είσαι ο γιός ή η κόρη του Λάτση, όπως καταλαβαίνουμε θα πρέπει να εργαστείς οπουδήποτε ώστε εκτός από τα έξοδα της επιβίωσής σου θα μπορείς  να πληρώνεις και όλα αυτά τα σεμινάρια και τα μαθήματα που προανέφερα, τα οποία πιστέψτε με είναι ένα αρκετά μεγάλο ποσό. Τώρα, ας υποθέσουμε ότι βρίσκεις δουλειά οκτώ ώρες την ημέρα και βγάζεις και παραπάνω από το βασικό μισθό. 1000 ευρώ. Μένεις σε ενοίκιο και πληρώνεις το λιγότερο 350 ευρώ. Παρόλο που κάνεις δίαιτα τρως και κάτι , έχεις έξοδα μετακίνησης, προσωπικά έξοδα, πληρώνεις λοιπόν τα σεμινάρια?  Σιγά μην σε φτάσουν τα χρήματα . Ας υποθέσουμε ότι  σου φτάσουν τα χρήματα. Έπειτα από τις 8 ώρες πνευματικής και σωματικής κούρασης και σπατάλημα ενέργειας σε μια 8ωαρη εργασία βρίσκεις χρόνο να πας σε όλα αυτά τα σεμινάρια και μαθήματα  και έχεις τόσο χρόνο, ενέργεια, καλή ψυχολογία και τέλεια διάθεση ώστε να περιμένεις μια ολόκληρη μέρα σε μια ακρόαση που ξέρεις ότι μπορεί  να είναι και στημένη, αλλά και ότι δεν πληρώνει όσο θα έπρεπε αλλά σου δίνει πολλές φορές και ψίχουλα με τη δικαιολογία ότι είσαι πρωτοεμφανιζόμενος ηθοποιός , και είναι καλό για σένα ακόμα και αν δεν πληρωθείς και δεν σου κολλήσουν ένσημα μόνο και μόνο για την εμπειρία,  ποντάροντας στη λαχτάρα σου να παίξεις επιτέλους κάπου και να δικαιολογήσεις  αν θέλετε τα τόσα χρόνια εκπαίδευσης σου,  πιστεύοντας πως αν δεχτείς μια κακοπληρωμένη δουλειά ή ακόμη και δουλεύοντας εθελοντικά θα κάνεις  γνωριμίες και θα σε βοηθήσουν στη μετέπειτα πορεία σου. Αυτό το καρότο μας ρίχνουν και τσιμπάμε αφού όντας νέοι στο χώρο από κάπου πρέπει να πιαστούμε για να ξεκινήσουμε.  Όλο αυτό το παραμύθι φυσικά και δεν ισχύει στο συντριπτικό ποσοστό των περιπτώσεων.
Έχω ένα μήνυμα  χωρίς  χρέωση προς όλους τους ενδιαφερόμενους: Ο ηθοποιός εκτός από φώς , είναι επάγγελμα και πρέπει να αμοίβεται.

“Λώρα”

lwratheaterinfo.gr

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ / Η ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR