Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας

Συνέντευξη με τον Alban Marino

Κύριε Μαρινό, είσαστε ένας από τους υπεύθυνους διαχείρισης του προϋπολογισμού του γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού: ποιες είναι οι τρεις σημαντικές κατευθύνσεις του;
Ένα 40% προορίζεται για τη λειτουργία των δημόσιων οργανισμών του Υπουργείου, αυτόνομης νομικής υπόστασης, οι οποίοι είναι γύρω στους εβδομήντα και εξαρτώνται από το Υπουργείο αλλά έχουν τη δυνατότητα να δρουν αυτόνομα, όπως το Μουσείο του Λούβρου, η Όπερα, η Εκόλ Αρχιτεκτονικής, η Κομεντί Φρανσαίζ, η Σιτέ Επιστημών και βιομηχανίας, το Ωδείο Παρισίων, ή το Ωδείο της Λυών, κλπ. 40% πηγαίνει στις DRAC ( Τοπική διεύθυνση πολιτιστικών υποθέσεων: αποκεντρωμένα τμήματα του Υπουργείου στις πολυάριθμες γαλλικές διοικητικές περιφέρειες, Σ.τ..Σ. ), οι οποίες επιχορηγούν τα Εθνικά Δραματικά Κέντρα και όλες τις δομές που στηρίζουμε σε ολόκληρη τη Γαλλία. Το 20% προορίζεται για την κεντρική διοίκηση, τους μισθούς των υπαλλήλων του Υπουργείου, τα Services à compétence nationale (υπηρεσίες εθνικής αρμοδιότητας), όπου υπάγονται πολλοί πύργοι-μουσεία ή διεθνείς δράσεις όπως για τη γαλλική γλώσσα στον κόσμο.

Υπάρχει έλεγχος καλής διαχείρισης στις περιφέρειες;
Ε.. Αν ένα Δραματικό Κέντρο για παράδειγμα έχει μονίμως άδειa αίθουσα, θα τεθεί σίγουρα θέμα ισορροπίας ανάμεσα στις τάσεις του θεάτρου και του κοινού ώστε να αυξηθούν οι εισπράξεις του θεάτρου!

Η Γαλλία έχει τα περισσότερα δημόσια θέατρα και το Υπουργείο χρηματοδοτεί μέχρι και κάποια ιδιωτικά. Υπάρχει συγκεκριμένο ποσοστό επιχορήγησης των διαφόρων τεχνών;
Όχι. Και από φέτος υπάρχει μια εξαιρετικά σημαντική συνταγματική μεταρρύθμιση, από την οποία προέκυψαν τρία μεγάλα προγράμματα πολιτιστικής δράσης. Το πρώτο ονομάζεται “Patrimoines” και αφορά στα ιστορικά μνημεία, στα μουσεία, στα αρχεία της Γαλλίας, σε ό,τι είναι βιβλίο και έγγραφο το οποίο φυλάσσεται στην Εθνική βιβλιοθήκη της Γαλλίας. Το δεύτερο, “Création”, αφορά στα ζωντανά θεάματα, και το τρίτο, “Transmission du savoir et démocratisation de la culture” , όπου βρίσκουμε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, τις μεγάλες σχολές Αρχιτεκτονικής ή Εικόνας και ήχου αλλά και τις διεθνείς δράσεις. Χονδρικά, από τα τρία περίπου δις ευρώ του Υπουργείου, λίγο περισσότερο από ένα δις πηγαίνει στο πρώτο, λίγο λιγότερο από ένα δις πηγαίνει στην Creation και το υπόλοιπο, στο τρίτο καθώς και στη λειτουργία του Υπουργείου. Υπάρχει και το Εθνικό Κέντρο Κινηματογραφίας, πιο αυτόνομο, για το οποίο υπάρχει και ειδικός φόρος στα εισιτήρια των κινηματογράφων αλλά και στον κύκλο εργασιών των κρατικών τηλεοπτικών καναλιών.

Υπάρχει συνδυασμός πολιτικής πολιτισμού και τουρισμού;
Βεβαίως. Υπάρχουν μάλιστα οργανισμοί που καταφέρνουν μεγάλα κέρδη χάρη στις εισπράξεις από τους ξένους και ντόπιους επισκέπτες. Το Μουσείο του Λούβρου -μαζί με τις ιδιωτικές χορηγίες- αυτοχρηματοδοτείται σε ποσοστό 30-40%

Με όρους οικονομίας, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε ενίοτε και για λογική που προσιδιάζει στον ιδιωτικό τομέα;
Ο νέος νόμος “Mécénat” του 2003 προσπαθεί με κάποια φοροαπαλλαγή να δώσει ώθηση και κίνητρο στις επιχειρήσεις να γίνουν χορηγοί, Μαικήνες σε όλους τους τομείς του πολιτισμού: μουσεία, μνημεία, ζωντανά θεάματα... Μαικήνας της Όπερας είναι κάποια σαμπάνια. Είναι κάποια επένδυση.

Υπάρχει κίνδυνος να παρέμβει τρόπον τινά η επιχείρηση-μαικήνας στην καλλιτεχνική δημιουργία για παράδειγμα;
Όχι, διότι υπάρχει σχετικό καταστατικό που δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο, αλλά και κανένα ίδρυμα δεν θα ανεχόταν τέτοια παρέμβαση. Εξάλλου οικονομικά στηρίζονται κυρίως στο Υπουργείο και δεν τίθενται τέτοια θέματα. Όχι ακόμη.

Παρίσι, Οκτώβριος 2006

Μπουμπουλίνα Νικάκη

δημοσιεύθηκε στο περιοδικό θεάτρου Φουαγιέ τον Αύγουστο 2007

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ALBAN MARINO

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR