Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Συνέντευξη Σίσσυ Παπαθανασίου

Η ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΟ THEATERINFO

Το Θεατρικό Αναλόγιο διοργανώθηκε για δεύτερη φορά. Ποιες ήταν οι συνθήκες που διαμόρφωσαν την ανάγκη της ύπαρξής του στην ελληνική θεατρική πραγματικότητα;
Η αρχική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί ένα οργανωμένο πλαίσιο για την πρώτη παρουσίαση έργων που έχουν γράψει νέοι κυρίως, αλλά και δόκιμοι θεατρικοί συγγραφείς. Ένα πλαίσιο που να λειτουργεί ως βήμα και εφαλτήριο για την ανάδειξη νέων θεατρικών έργων και προσώπων στο θεατρικό μας γίγνεσθαι.
Υπήρχε κενό σε αυτή την κατεύθυνση στην Ελλάδα.
Το Θεατρικό Αναλόγιο ήρθε να καλύψει αυτό το κενό και η αποδοχή του και η επιτυχία του ήδη από την πρώτη διοργάνωσή του, απέδειξαν ότι πράγματι ήταν μεγάλη η ανάγκη.

Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι για έναν νέο συγγραφέα να παρουσιάσει το έργο του στο Θεατρικό Αναλόγιο;

Kαι για ένα νέο αλλά και για έναν καθιερωμένο συγγραφέα είναι σημαντικό να πρωτοπαρουσιάσει το έργο του στο Θεατρικό Αναλόγιο. Αυτό σημαίνει ότι του προσφέρεται η δυνατότητα να ‘ακούσει’ το κείμενό του από σκηνής σαν σε ανοιχτή πρόβα, περισσότερο ή λιγότερο κοντά σε παράσταση, και με όλες τις προδιαγραφές μιας σωστής παρουσίασης, - σκηνοθετική επιμέλεια, προετοιμασία ηθοποιών, φωτισμό, μουσική… κοινό.


Φέτος η προσέλευση του κοινού ήταν πολύ μεγάλη. Πιστεύετε ότι αυτό μεταφράζεται σε ένα γενικότερο ενδιαφέρον του κοινού για τη νεοελληνική δραματουργία;
Πράγματι η ανταπόκριση του κοινού ήταν πολύ μεγάλη αλλά όχι απρόσμενα μεγάλη. Το θεατρόφιλο κοινό είναι δέκτης ιδιαίτερα ευαίσθητος σε ό,τι σχετικό με τη θεατρική πράξη γενικά και τη νεοελληνική δραματουργία στην Ελλάδα σήμερα.
Έχει πολλές επιλογές, έχει κρίση. Ανταποκρίνεται θετικά σε ό,τι είναι αληθινό και αποτέλεσμα σοβαρής δουλειάς σε όλους τους τομείς: έρευνα, προετοιμασία, οργάνωση, ποιότητα καλλιτεχνική…

Όσον αφορά το νεοελληνικό έργο, ποια είναι η εκτίμησή σας για την παρούσα κατάσταση, αλλά και για το μέλλον του;
Όπως σε όλα υπάρχει μια φυσική κατανομή μεταξύ της ποιότητας και του ελλείμματος της. Η Αθήνα είναι πλέον διεθνής μητρόπολη και το τοπίο στην ελληνική επαρχία δεν είναι αυτό που ήταν π.χ. τις δεκαετίες του ’70 ή του ‘80. Η νεοελληνική δραματουργία έχει τοπικά χαρακτηριστικά στο μέτρο που υπάρχουν ακόμη στην ελληνική κοινωνία, αλλά εν πολλοίς είναι διεθνής, έχει αλλάξει η κατάσταση.


Ποιος είναι ο προσωπικός σας απολογισμός (απολογιστική εκτίμηση;) από το Θεατρικό Αναλόγιο 2007;
Υπήρξε μια απόλυτα επιτυχημένη διοργάνωση και ως προς το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και ως την αποδοχή της από το κοινό, ειδικούς και μη. Αυτό απαλύνει αλλά δεν αναιρεί, όλες τις δυσκολίες και τα προβλήματα που είχαμε να αντιμετωπίσουμε και που στην ουσία προέρχονταν από την έλλειψη χρηματοδότησης. Στη φετινή διοργάνωση, τα διαθέσιμα χρήματα μετά βίας επαρκούσαν για την κάλυψη των βασικών εξόδων παραγωγής.

Ποια πιστεύετε ότι είναι τα πράγματα που πρέπει να προσεχτούν ή να αλλάξουν στην πολιτική και την πρακτική του θεάτρου στην Ελλάδα;
Η πολιτική και η πρακτική του θεάτρου είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα και ασκούνται από τελείως διαφορετικές κατευθύνσεις, με άλλους άξονες και προτεραιότητες. Συχνά το μόνο που τις συνδέει είναι μια «θεωρητική» σύμπτωση απόψεων. Καθόλου δεν υποτιμώ θετικά βήματα που έχουν γίνει και συνεχίζουν να γίνονται από την πολιτεία στην θεσμική κυρίως, κατεύθυνση αλλά υπολείπονται τόσα…


Μια τόσο σημαντική διοργάνωση, γιατί δεν βρίσκεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού; Συνδέεται αυτό με τη φιλοξενία της διοργάνωσης σε έναν τόσο μικρό χώρο, που προκάλεσε συνωστισμό και ανάγκασε κάποιους να παρακολουθούν όρθιους τις παραστάσεις;
Ναι, τελικά ο χώρος αποδείχτηκε μικρός σε σχέση με την προσέλευση του κόσμου. Για όλες τις παραστάσεις οι θέσεις είχαν προπωληθεί μια εβδομάδα σχεδόν πριν την έναρξη και έκτοτε ενημερώναμε όλους όσους τηλεφωνούσαν για κρατήσεις, να μην έρθουν. Πολλοί, όμως, έρχονταν κι έτσι είχαμε και όρθιους και ορισμένες παραστάσεις παίχτηκαν δύο φορές χωρίς να έχει προγραμματιστεί εκ των προτέρων, ακριβώς για να τις δουν όσο το δυνατόν περισσότεροι και πολλοί δεν μπήκαν.
Αλλά πρόκειται για ένα θέατρο 180 θέσεων, δεν μπορείς να το πεις μικρό…
Και ο χώρος επιλέχτηκε γιατί κάλυπτε όλες τις ανάγκες της διοργάνωσης: αίθουσα σεμιναρίων, που γίνονταν από το πρωί, αίθουσα για πρόβες, μπαρ-εστιατόριο για συζητήσεις με το κοινό και τους συντελεστές και όλα αυτά στον Κεραμεικό σ’έναν από τους ωραιότερους πεζόδρομους της Αθήνας.
Οσο για το Υπουργείο Πολιτισμού ήταν παρόν. Ο σύμβουλος θεάτρου του Υπουργείου και υπεύθυνος για την ίδρυση του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου και Χορού συμμετείχε ως ομιλητής στο στρογγυλό τραπέζι που οργανώθηκε με θέμα ‘Νεοελληνική δραματουργία: σύγχρονες τάσεις και προοπτικές στο διεθνή χώρο’ .

Είναι θεμιτό το άνοιγμα προς ένα πιο πλατύ κοινό και σε πιο ισχυρούς χρηματοδότες; Κι αν ναι, ποιες ανάγκες θα εξυπηρετηθούν μέσα από αυτές τις κινήσεις;
Τι σημαίνει θεμιτό; Οι ποιοτικές επιτυχημένες προσπάθειες δικαιούνται της υποστήριξης κάθε χρηματοδότη, λιγότερο ή περισσότερο οικονομικά ισχυρού. Και του αγκαλιάσματός τους από το πλατύ κοινό.

Το ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ δέχεται κείμενα για
την επόμενη διοργάνωσή του έως τέλος Μαίου 2007

Περισσότερες πληροφορίες για το ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ στον ιστοχώρο του www.analogiofestival.com

Μάρθα Κοσκινά

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR