Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Εβδομαδιαία σχόλια και νέα του θεάτρου από τους συντάκτες του theaterinfo

5/1/2008


ΟΙ ΦΟΝΟΙ ΕΙΝΑΙ ΕΙΚΟΣΙ ΔΥΟ

Σκηνές καφκικού παραλογισμού ξετυλίγονται μέσα σε μια ατμόσφαιρα φιλμ νουάρ. Ο σκοπός είναι να μας ταξιδέψει και να μας αφυπνίσει χρησιμοποιώντας το γέλιο. Ο τίτλος της παράστασης είναι «22 φόνοι», ο τόπος διεξαγωγής είναι ο πολυχώρος Δίπυλον (Καλογήρου Σαμουήλ 2, πλ. Κουμουνδούρου). Κεντρικό σύνθημα είναι το: «Είναι υποχρέωση του κάθε πολίτη προς το γενικό κοινωνικό καλό να συνεισφέρει με είκοσι μόνο φόνους στην εκκαθάριση της κοινωνίας». Η Χ βρίσκεται στην Υπηρεσία Καταγραφής Φόνων, για να δηλώσει τον 20ο της φόνο. Τον τελευταίο της. Μπλεγμένη σε μια παρεξήγηση θα αναγκαστεί να διαλέξει μεταξύ της ζωής και της υστεροφημίας. Ανάμεσα σε φακέλους και γκισέ μιας τυπικής δημόσιας υπηρεσίας, εκτυλίσσεται αυτή η σκοτεινή κωμωδία που μιλάει για την αξία της ζωής, το φόβο της ύπαρξης και της ανυπαρξίας και την μάταιη ανάγκη του καθένα μας για αναγνώριση. Τα κείμενα και τη σκηνοθεσία υπογράφουν οι Βιργινία Διακάκη και Αγαθή Δαρλάση και παίζουν οι Ράσμι Σούκουλη, Αργύρης Γκαγκάνης, Εύα Δήμου, Ιωάννα Κατριτζιδάκη και Γιώργος Λιναρδάκης. Από 7 Ιανουαρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9.00 μ.μ., με τιμή εισιτηρίου 15 ευρώ, με ποτό.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ

Την αγωνία τους ότι σε λίγο τα μόνα πολιτιστικά προϊόντα που θα υπάρχουν στην Ελλάδα θα είναι οι παραγωγές κάποιων μεγάλων εταιρειών ή μετακλήσεις εντυπωσιακών συγκροτημάτων από εμπόρους του θεάματος, εκφράζουν 14 θίασοι. Σημειώνουν ότι για το ελεύθερο θέατρο η πολιτεία διαθέτει 3,5 εκατ, ευρώ που αντιστοιχεί στο 20% του κόστους 200 και πλέον παραγωγών από 60-70 θέατρα όπου εργάζονται πάνω από 1.000 άτομα. Η επιχορήγηση της περιόδου 2005-2006 εξοφλήθηκε μόλις το περασμένο καλοκαίρι, ενώ για το 2006-2007 δε δόθηκε τίποτε, ενώ ο προγραμματισμός των θεάτρων τρέχει μέσα από ασφυκτικές συνθήκες, με δάνεια και χρέη που έχουν οδηγήσει τους θιάσους σε αδιέξοδο. Το κείμενο συνυπογράφουν: Αμφιθέατρο, Ανοιχτό Θέατρο, Απλό Θέατρο, Θέατρο Άττις, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, Θέατρο οδού Κυκλάδων, Θέατρο Πορεία, Θέατρο Πόρτα, Θέατρο Στοά, Θέατρο Τέχνης, Θέατρο του Νότου, Πειραματική Σκηνή της Τέχνης, Theseum Ensemble. Το Υπουργείο Πολιτισμού τι έχει να πει για αυτά;

ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ

Τα έργα που υποβλήθηκαν στο Τμήμα Θεάτρου του Υπουργείου Πολιτισμού ήταν συνολικά 43. Από αυτά η επιτροπή διάλεξε και απένειμε τα εξής βραβεία:
Α΄ Βραβείο: Πολυχρόνης Κουτσάκης για το έργο του «Σύστημα ρολόι» (9.000 ευρώ)
Β΄ Βραβείο: Σάκης Σερέφας για το έργο του «Αποστολή στον πλανήτη γη» (5.000 ευρώ)
Γ΄ Βραβείο: στους Αντώνη Δωριάδη, για το έργο του «La shoah», και Γιώργο Κώνστα, για το έργο του «Ο συντηρητής» (3.000 ευρώ)

Η επιτροπή αξιολόγησε τα 82 έργα που υποβλήθηκαν για το διαγωνισμού Κρατικού Βραβείου για νέους θεατρικούς συγγραφείς και απένειμε τα εξής βραβεία:
Α΄ Βραβείο: Μαρία Κολοβού για το έργο «Κάποιος να ανάψει το φεγγάρι» (8.000 ευρώ)
Β΄ Βραβείο: στη Χαρούλα Αποστολίδου, για το έργο «Που είναι ο Τάσος που ερωτεύτηκα;», και στο Δημήτρη Ζούγκο, για το έργο του «Οι ζητιάνοι» (5.000 ευρώ)
Γ΄ Βραβείο: Αικατερίνη Διακουμοπούλου για το έργο της «Έως την πύλη του Φόρου» (3.000 ευρώ)

Τέλος η επιτροπή αξιολόγησε τα 20 έργα που υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό Κρατικού Βραβείου συγγραφής παιδικού θεατρικού έργου και απένειμε τα εξής βραβεία:
Α΄ Βραβείο: στους Άγγελο Αγγέλου και Θωμαΐδα Σίνη για το έργο τους «Ένα… ανάποδο ταξίδι» (8.000 ευρώ)
Β΄ Βραβείο: Αικατερίνη Παπαδημητρίου για το έργο της «Η επανάσταση των παιχνιδιών» (5.000 ευρώ)
Γ΄ Βραβείο: Ευάγγελος Δήμου για το έργο του «Η μυρμηγκοφωλιά» (3.000 ευρώ).

ΚΛΟΟΥΝ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΗΣ

«Ο Μπέκετ παρουσιάζει με μια εκπληκτική επικαιρότητα τον παραλογισμό του πολιτισμού μας, καθώς αδυνατεί να συλλάβει και να αντιμετωπίσει το επερχόμενο τέλος μιας εποχής και να προβλέψει την επόμενη μέρα. Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από ένα κυνήγι εκπλήρωσης επιθυμιών και αναγκών που μας επιβάλλουν κάποιες γνωστές-άγνωστες δυνάμεις (…) Το παιχνίδι συνεχίζεται σα να μην πρόκειται να τελειώσει ποτέ έως ότου «ξαφνικά» όλα αλλάζουν. Αλλάζουν αρνητικά με την καταστροφή της φύσης, όταν η φύση μας εγκαταλείπει, όπως λέει ο Μπέκετ, γιατί συνειδητοποιούμε την κοινή μας μοίρα από το κυνήγι περιττών ονείρων. Έτσι η νοσταλγία ενός παιχνιδιού που τελειώνει συνοδεύεται από τη χαρά της απελευθέρωσης.» (Η Λυδία Κονιόρδου για το «Τέλος του παιχνιδιού», του Μπέκετ, που σκηνοθετεί στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, στην εφημ. Έθνος 21/12/07).

ΑΡΣΕΝΙΚΑ ΚΑΙ ΘΗΛΥΚΑ ΖΩΑ

«Το κείμενο και στις δύο παραστάσεις είναι ίδιο ως προς τη δομή, την εξέλιξη, τη μουσική και τις σκηνές. Αλλάζει μόνο η αίσθηση που προκαλούν στους θεατές οι «γυναίκες ζώα» στη θέση των «αντρών ζώων». Δεν ήταν το ίδιο να δουλεύω με γυναίκες, γιατί είναι πολύ πιο δύσκολο να αφεθούν σε αυτό το ρόλο από ότι οι άντρες. (…) Οι γυναίκες μεγαλώνουν με περισσότερα ταμπού. Για αυτό και είναι πιο δύσκολο για αυτές να ερμηνεύσουν αυθόρμητα, όπως οι άντρες, πιο ζωώδεις σκηνές. Οι γυναίκες είναι πολύ περισσότερο εγκλωβισμένες στην εικόνα. (…) Εμπνεύστηκα κυρίως από τον πόλεμο στο Ιράκ, όπου Αμερικανοί στρατιώτες μεταχειρίζονταν τους Ιρακινούς σα ζώα, απόλυτα σαδιστικά! Ήθελα να περάσω το ζήτημα της αυθαίρετης εξουσίας και του σαδισμού σε αυτό το θέαμα και να δείξω πως διαμορφώνονται οι σχέσεις εξουσίας.» (Ο Μαρκ Τόμκινς για τις δύο παραστάσεις «Θηλυκό ζώο», «Αρσενικό ζώο», που ταράζουν το Παρίσι, στην εφημ. Ελεύθερος Τύπος, στις 18/12/07).

ΜΕΤΑΞΥ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΡΕΑΛΙΣΜΟΥ

«Νομίζω πως η «Μποέμ» κινείται περισσότερο ανάμεσα στην ποίηση και το ρεαλισμό. Ο ρομαντισμός του 19ου αιώνα δεν υπάρχει στο κείμενο της «Μποέμ», με την παραδοσιακή του μορφή. Το λιμπρέτο είναι πολύ πιο εκλεπτυσμένο και πολύπλοκο, κινείται σε πολλαπλά επίπεδα. Είναι κυρίως ένα ψυχογράφημα των ηρώων. (…) Δεν υπάρχει καμιά εξιδανίκευση. Η όπερα σα μέσο είναι από τη φύση της δύσκολο να μιλήσει για τη φτώχεια και την πείνα, διαθέτει πολλά στοιχεία που την «ωραιοποιούν», όπως η μουσική, το τραγούδι, τα σκηνικά. Η «Μποέμ» περιγράφει μια ομάδα νέων ανθρώπων που στην αρχή «παίζουν» με τη ζωή, έχουν ένα εναλλακτικό στιλ ζωής και το διασκεδάζουν. Φαίνεται πως είναι επιλογή τους να ζουν φτωχά, να είναι καλλιτέχνες ξέγνοιαστοι από συμβατικότητες. Είναι νέοι, υγιείς και έχουν την πεποίθηση πως θα επιβιώσουν . Αν η όπερα συνέχιζε σε αυτό το μοτίβο, θα αποτελούσε προβολή για κάποιον που είναι πραγματικά φτωχός και δεν έχει επιλογή. Ο Πουτσίνι όμως στηρίζει το έργο του σε έναν έντονο ρεαλισμό. Ο θάνατος έρχεται να τους ξυπνήσει από τη λήθη, να τους υπενθυμίσει ότι ζουν μια πραγματική ζωή που δεν τους χαρίζεται. Η «Μποέμ» είναι ένα έργο που αποχαιρετά τα όνειρα της ρομαντικής αγάπης επειδή δεν είναι αληθινά. Οι δύο κεντρικοί ήρωες ερωτεύονται, αλλά δεν είναι ευτυχισμένοι. Η Μιμή είναι άρρωστη και ο Ροντόλφο ανήμπορος να τη βοηθήσει, είναι καταδικασμένοι εξ αρχής.» (Ο Γκράχαμ Βικ για την όπερα του Τζάκομο Πουτσίνι «Μποέμ», που ανεβάζει στη Λυρική Σκηνή, στην εφημ. Ημερησία, στις 15/12/07).

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΒΟΛΟΥ

«Υπάρχει διεύρυνση του ορίζοντά του, αλλά και η διάθεση εμβάθυνσης σε ορισμένους τομείς που επιλέγουμε κάθε χρονιά. Φέτος ο χορός και, ευρύτερα, η κίνηση, έχουν ισχυρό ρόλο. Πρόκειται, όμως, για κίνηση που συνυπάρχει με τις άλλες τέχνες σε θεάματα συνδυαστικά. Σε πολύτεχνες εκδηλώσεις. Πιστεύω ότι η αρχική επιλογή του άξονα του Φεστιβάλ το 1994, σαν Φεστιβάλ του Μουσικού Θεάτρου και των συνδυαστικών θεαμάτων, δικαιώθηκε μέσα στο χρόνο. Τέλος, δώσαμε ειδικό βάρος και σε μια αξιόλογη τοπική δημιουργία που έχει δημιουργηθεί και που κινείται προς την κατεύθυνση αυτή, ενώ το Φεστιβάλ Βόλου είναι αυτονόητα και χώρος παραγωγής, στήριξης και φιλοξενίας της ελληνικής δημιουργίας, χωρίς να χάνει τον ισχυρό διεθνή του χαρακτήρα.» (Ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, για το Φεστιβάλ Βόλου, το οποίο διαρκεί μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2008, στην εφημ. Ελεύθερος Τύπος, στις 15/12/07).

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΑΤΡΟΥ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Στη Σμύρνη ή στην Αττάλεια θα γίνει το καλοκαίρι του 2009 το 2ο Φεστιβάλ Θεάτρου Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Αυτό αποφάσισαν οι καλλιτεχνικές διευθυντές και εκπρόσωποι εννέα θεάτρων από χώρες των Βαλκανίων. Να πούμε ότι η Αττάλεια φιλοξενεί και το μεγαλύτερο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Τουρκίας, άρα υπάρχουν οι υποδομές. Να περιμένουμε νέα, πιστεύω πολύ σύντομα από τους διοργανωτές, αν λάβουμε υπόψη μας τα υψηλά στάνταρ των διοργανωτών στη γειτονική χώρα.

ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ - ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR