Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Μήδεια

ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΜΗΔΕΙΑ - ΚΑΤΙ ΣΑΝ ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η τροφός, η παραμάνα των παιδιών του Ιάσονα και της Μήδειας, στον πρόλογο, καταριέται την αργοναυτική εκστρατεία η οποία έφερε τη Μήδεια στην Ελλάδα και, κατά συνέπεια, το έγκλημα που έκανε, πείθοντας τις κόρες του βασιλιά της Ιωλκού Πελία να σκοτώσουν τον πατέρα τους, το οποίο στοίχισε την εξορία τους στην Κόρινθο. Μιλάει για την εγκατάλειψη της Μήδειας από τον Ιάσονα που ζει με την κόρη του βασιλιά της Κορίνθου, Κρέοντα, και εκφράζει την ανησυχία της ότι η οργισμένη αφέντρα της θα κάνει κάποιο φονικό για να εκδικηθεί. Ο δούλος που φρόντιζε τα παιδιά του Ιάσονα και της Μήδειας, ο παιδαγωγός, έρχεται με αυτά σε λίγο και πληροφορεί την τροφό ότι ο Κρέοντας σκοπεύει να διώξει από τον τόπο τη Μήδεια και τα παιδιά της, ενώ τονίζει ότι ο Ιάσονας δε θα ενδιαφερθεί για την τύχη τους. Η τροφός του ζητά να πάει τα παιδιά μέσα στο σπίτι και εύχεται η αφέντρα της να μην κάνει κακό σε αγαπημένα πρόσωπα.

Στην πάροδο, ακούγονται μέσα από το σπίτι οι θρήνοι, τα παράπονα και οι κατάρες της Μήδειας. Ο χορός των κοριτσιών της Κορίνθου συζητά με την τροφό και της ζητά να βγάλει έξω τη Μήδεια, έχουν σκοπό να βοηθήσουν να την τροφό, από ότι λένε, αυτή κάνει κάποιες σκέψεις, με θυμόσοφη διάθεση, και μπαίνει τελικά μέσα στο σπίτι.

Η Μήδεια, στο πρώτο επεισόδιο, βγαίνει από το σπίτι, απευθύνεται στα κορίτσια του χορού και τους μιλά για τον άντρα της, αυτόν που χάλασε τη ζωή της, και αναπτύσσει μια επιχειρηματολογία για τη δύσκολη θέση των γυναικών, ζητώντας να είναι εχέμυθες αν επιχειρήσει να εκδικηθεί όσους τη ζημιώνουν. Ο χορός θα δώσει την υπόσχεσή του. Αυτή ακριβώς τη στιγμή ο Κρέοντας θα εμφανισθεί και θα απευθυνθεί στη Μήδεια, διατάσσοντάς την να φύγει, μαζί με τα παιδιά της, αμέσως από τη χώρα του. Η Μήδεια θα ζητήσει εξηγήσεις για αυτή την απομάκρυνσή της και θα πάρει την απάντηση από τον Κρέοντα ότι φοβάται την εκδίκησή της. Η Μήδεια, αφού τον καθησυχάσει, θα ζητήσει την άδεια να παραμείνει μια μέρα ακόμα για να κανονίσει τις απαραίτητες λεπτομέρειες για αυτό το αναγκαστικό της ταξίδι. Ο Κρέοντας τελικά δέχεται και φεύγει, η Μήδεια, μετά, είτε απευθυνόμενη στο χορό είτε μονολογώντας, κανονίζει να πάρει την εκδίκηση της.

Ο χορός των κοριτσιών, στο πρώτο στάσιμο, αναφέρεται στην κακοφημία των γυναικών, που διαμόρφωσε η αντρική ποίηση, και εκφράζει τη συμπόνια του για τη Μήδεια, γιατί έχασε την πατρίδα της και μετά τον άντρα της.

Ο Ιάσονας θα εμφανιστεί στο δεύτερο επεισόδιο, θα κατηγορήσει τη Μήδεια ότι δε στοχάστηκε και ότι δε συμπεριφέρθηκε καλά, προσφέρεται όμως να τη βοηθήσει για να φύγει από την Κόρινθο χωρίς να είναι στερημένη. Μεταξύ τους αναπτύσσεται ένας αγώνας λόγου. Η Μήδεια τον κατηγορεί ότι είναι αγνώμων απέναντί της, αν και αυτή εγκατέλειψε τη χώρα της και τους δικούς της για χάρη του, σώζοντάς τον από τον κίνδυνο να χάσει τη ζωή του, όταν στην προσπάθειά του να πάρει από την Κολχίδα το χρυσόμαλλον δέρας σκότωσε το βασιλιά της Ιωλκού Πελία. Ο Ιάσονας αντιπαραθέτει στις κατηγορίες της , τον ισχυρισμό ότι οι ενέργειες της Μήδειας δικαιολογιόντουσαν στο ερωτικό πάθος της προς εκείνον, υποστηρίζει ότι, με τον εκπατρισμό της, η Μήδεια κέρδισε την πολιτογράφησή της στον ελληνικό χώρο, που το διακρίνει η έννομη τάξη, και τη φήμη της. Δικαιολογεί το νέο γάμο του, λέει ότι το έκανε για να εξασφαλίσει τα παιδιά του και εκφράζει την ευχή να λειτουργούσε η τεκνογονία, χωρίς την παρεμβολή των γυναικών. Ο χορός κακίζει τον Ιάσονα και ο διάλογος συνεχίζεται με αδιέξοδη αντιδικία, ο Ιάσονας προσφέρεται και πάλι για κάθε βοήθεια, φεύγει ενώ η Μήδεια κλείνει το επεισόδιο με τους υπαινιγμούς της.

Στο δεύτερο στάσιμο ο χορός των κοριτσιών μιλά για τα δεινά που προκαλεί ο έρωτας, δείχνει την προτίμησή του στη μετρημένη και συνετή χρήση του στοιχείου αυτού, τονίζει τη σημασία που έχει για τον άνθρωπο η πατρική του γη και κακίζει τη Μήδεια αφού κανείς δεν τη συμπόνεσε για τη συμφορά της.

Στο τρίτο επεισόδιο έρχεται ο βασιλιάς της Αθήνας, Αιγέας, καθώς επιστρέφει από τους Δελφούς και οδεύει προς την Τροιζήνα, για να του ερμηνεύσουν εκεί ένα χρησμό που πήρε σχετικά με την ατεκνία του. Βλέποντας στεναχωρημένη τη Μήδεια, τη ρωτά και μαθαίνει το τι έγινε, ανταποκρίνεται στην επιθυμία της να της παράσχει άσυλο στη χώρα του, αν εκείνη καταφύγει εκεί. Δεσμεύεται με όρκο να εκτελέσει ότι υποσχέθηκε. Όταν φεύγει ο Αιγέας, η Μήδεια ανακοινώνει στο χορό τα σχέδια της: να δηλητηριάσει με μαγικό πέπλο τη νέα γυναίκα του Ιάσονα, να σκοτώσει τα δικά της παιδιά και να φύγει. Ο χορός μάταια προσπαθεί να την πείσει να μην κάνει όσα σχεδιάζει.

Στο τρίτο στάσιμο ο χορός των κοριτσιών ψάλλει έναν ύμνο για την Αθήνα και διερωτάται πως θα μπορούσε να φιλοξενήσει την υποψήφια φόνισσα. Τελειώνει με την επανάληψη της παράκλησής του στη Μήδεια να μη σκοτώσει τα παιδιά της, διατυπώνοντας την άποψη ότι δε θα μπορέσει να εκτελέσει το σκληρό αυτό έργο.

Στ τέταρτο επεισόδιο έρχεται, καλεσμένος από ο χορό, κατά παράκληση της Μήδειας, ο Ιάσονας. Η Μήδεια προσποιείται ότι έχει μετανιώσει για τη συμπεριφορά της, κατά την προηγούμενη συνάντησή τους, και τον παρακαλεί να ενεργήσει ώστε να μη διωχτούν τα παιδιά της, τα οποία θα τα στείλει με δώρα που προορίζονται για τη νέα νύφη. Ο Ιάσονας αποκρίνεται ότι θα επιδιώξει να πείσει τον Κρέοντα για την παραμονή των παιδιών στην Κόρινθο και θεωρεί περιττά τα δώρα της Μήδειας, η οποία ωστόσο επιμένει και εκφράζει με υπαινιγμό την προσδοκία της για την αποτελεσματικότητα των δώρων της.

Στο τέταρτο στάσιμο, ο χορός των κοριτσιών ελεεινολογεί όλους: τη νύφη που θα δηλητηριαστεί, τα παιδιά που θα σκοτωθούν από τη μάνα τους, τον Ιάσονα που θα θρηνήσει τη νέα γυναίκα και τα παιδιά του, την υποψήφια φόνισσα των παιδιών της, τη Μήδεια.

Στο πέμπτο επεισόδιο έρχεται ο παιδαγωγός. Αναγγέλλει στη Μήδεια ότι τα δώρα της έχουν δοθεί στη νέα νύφη και προσπαθεί να την παρηγορήσει για τον επικείμενο χωρισμό από τα παιδιά της. Το επεισόδιο κλείνει με μονόλογο της Μήδειας, η οποία μετεωρίζεται στην αρχική απόφασή της να σκοτώσει τα παιδιά της. Τα χαϊδεύει και τελικά προχωρεί ενσυνείδητα στην εκτέλεση της αρχικής απόφασής της.

Στο πέμπτο στάσιμο ο χορός των κοριτσιών μιλά για λυρική ικανότητα των γυναικών, σχολιάζει το θέμα της τεκνογονίας και τονίζει τις θλίψεις που έχουν οι γονείς από τα παιδιά τους.

Στο έκτο επεισόδιο έρχεται ένας αγγελιαφόρος, ένας άγγελος, ο οποίος με αγγελική ρήση, δηλαδή μακρόσυρτη αναφορά σε γεγονότα που έγιναν πρωτύτερα και έξω από τη σκηνή, αφηγείται πως θανατώθηκαν η νέα νύφη και ο πατέρας της, Κρέοντας, από τα δώρα της Μήδειας. Ο χορός ελεεινολογεί τα θύματα της εκδίκησης της Μήδειας. Εκείνη δείχνει αποφασισμένη να ολοκληρώσει την εκδικητική μανία της , σκοτώνοντας τα παιδιά της.

Στο έκτο στάσιμο, ο χορός των κοριτσιών παρακαλεί τη Γη και τον Ήλιο να εμποδίσουν τη Μήδεια να σκοτώσει τα παιδιά της. Σε λίγο ακούγονται οι φωνές των παιδιών που σκοτώνονται από τη μάνα τους. Τότε ο χορός επισημαίνει τη σκληρότητα της φόνισσας, την οποία παρομοιάζει με το κακό προηγούμενο της παιδοκτόνας Ινώς.

Στην έξοδο του έργου, έρχεται ο Ιάσονας για να προστατέψει τα παιδιά του από την ενδεχόμενη εκδίκηση των Κορινθίων για τα θάνατο του βασιλιά τους και της κόρης του. Μαθαίνει από το χορό το σκοτωμό των παιδιών του και εκφράζεται με αποτροπιασμό για την πράξη της Μήδειας. Στο διάλογο που ακολουθεί αλληλοκατηγορούνται και η Μήδεια, αφού τονίσει ότι θα κρατήσει στο άρμα της τα νεκρά παιδιά της για να θάψει η ίδια, δεν τον αφήνει να τα αγγίξει και να τα φιλήσει. Φεύγει σε λίγο και ο χορός αποδίδει στους θεούς την εξέλιξη των γεγονότων.

Μήδεια - Συνοπτική θεώρηση από τον Κώστα Πετρόπουλο

Σχετικά άρθρα: Η Μήδεια στον κινηματογράφο (cinemainfo)

ΜΗΔΕΙΑ

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR