Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

LIEBESTOD

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπατζής

Η μουσικοθεατρική ομάδα OPERA με σκηνοθέτη, μουσικό και εμπνευστή της ομάδας τον Θ. Αμπατζή έχει διαγράψει ήδη μια αξιόλογη πορεία σ’ ένα είδος θεάτρου που συνδυάζει αρμονικά μουσικά μοτίβα ενσωματωμένα στη σκηνική δράση σ’ ένα ύφος μιας σύγχρονης όπερας και οπερέτας όσον αφορά το ρυθμό των δρώμενων και την κωμική τους διάσταση. Το φετινό δρώμενο της ομάδας χαρακτηρίζεται από την κουλτούρα των ήχων πάνω στην ίδια την θεματική εικόνα σ’ ένα θέατρο της καθημερινότητας με νεορεαλιστική γραφή ενταγμένο στις σύγχρονες τάσεις και φόρμες του θεάτρου που αποπειράται να μην χάσει το βάρος του κειμένου και την αποκατάσταση του λόγου με επίκεντρο τον ηθοποιό χάρη του εντυπωσιασμού της εικόνας που στοχεύει αποκλειστικά στο βλέμμα του θεατή, με μόνη εξαίρεση την εμβόλιμη παρέμβαση του βίντεο που ενσωματώνει περιεκτικά το συγκρουσιακό παιχνίδι του έρωτα ως προέκταση και όχι υπέρβαση του όλου ύφους της παράστασης συμπληρώνοντας αισθητικά και ρυθμικά με ανατρεπτικό χιούμορ το δρώμενο και καταγράφει την απώλεια κάθε ρομαντικής ομορφιάς στις σύγχρονες ερωτικές σχέσεις.

Το θέμα των σύγχρονων προβλημάτων στις ερωτικές σχέσεις μακριά από το πάθος και τον ρομαντισμό της ιστορίας του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας που αποτελεί τον καμβά της αφήγησης του δρώμενου που σχολιάζουμε λειτουργεί νοηματικά και αισθητικά με εναλλασσόμενες σκηνές σύγκρουσης δύο ζευγαριών που φτάνουν ως την απόγνωση διακωμωδώντας διακριτικά την ίδια τους την αδυναμία να ερωτευτούν αληθινά χωρίς τα σοβαρά εμπόδια που προβάλλει αμείλικτα ο σύγχρονος τρόπος ζωής. Έτσι αναδεικνύεται ουσιαστικά η προβολή του πληγωμένου εγώ και της εσωτερικής μοναξιάς ως σημάδι παρακμής των δυτικών κοινωνιών τα τελευταία χρόνια.

Οι χοροθεατρικές δράσεις στην έναρξη του δρώμενου εμπεριέχουν αναμνήσεις και συνειρμούς ενός χαμένου ερωτισμού που ενισχύεται από μια συμβολική σκηνική πάλη. Χωρίς τις υπερβολές του γκροτέσκο στην απόδοση του δρώμενου οι μουσικοί ρυθμοί γίνονται ανεπαίσθητα σωματικές κραυγές μέσα από καθημερινές κινήσεις και χειρονομίες για να τονίσουν το ερωτικό παιχνίδι χωρίς τις ανάσες του αισθησιασμού, το διαρκές πάθος και την αφοσίωση που κυριαρχεί στην ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας που θεωρείται ο ύμνος στον απόλυτο έρωτα με άκρως ποιητική διάσταση. Παράλληλα εξισορροπείται θετικά η ενέργεια των τεσσάρων ηθοποιών της παράστασης στις σκηνικές τους δράσεις αφήνοντας την αίσθηση στο θεατή ότι παρακολουθεί μια ομάδα που ακολουθεί τις δομές της παραστατικής τέχνης υπονοώντας ταυτόχρονα χωρίς να κραυγάζει σε δεύτερη ανάγνωση την ψυχαναλυτική διάσταση των συνεπειών του έρωτα ως στοιχείο κρίσης και αποσύνθεσης της προσωπικότητας.

Μέσα από αναγνωρίσιμες καταστάσεις χωρίς εξάρσεις και περιττό λυρισμό στην απόδοση των κειμένων οι τέσσερις ηθοποιοί στις αποτυχημένες τους απόπειρες να βιώσουν την χαρά του έρωτα μεταδίδουν τελικά ένα λεπτό και έξυπνο χιούμορ χωρίς ευκολίες προσθέτοντας και ενισχυμένες δόσεις ρεαλισμού με μαρτυρίες ειδήσεων για τις ολέθριες συνέπειες ενός έρωτα που πληγώνει. Έτσι δεν ισοπεδώνονται αυθαίρετα τα μηνύματα της αρχέτυπης ιστορίας των θρυλικών εραστών που πέθαναν χάρη του ερωτά τους κάτι που φαίνεται στην σχεδόν σουρεαλιστική σκηνή της ανακάλυψης του τάφου του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας που απομυθοποιεί τις καταστάσεις. Γίνεται τέλος φανερή η πρόθεση του δρώμενου να αποτυπώσει όλες τις κωμικοτραγικές καταστάσεις που γεννά η ίδια η πραγματικότητα του έρωτα άρρηκτα δεμένη με το περιβάλλον και τις επιρροές τους που γεννάνε προδοσίες και απιστίες στο όνομα πολλαπλών ηδονών σ’ ένα καθεστώς επίπλαστης ελευθερίας με φθοροποιά αποτελέσματα.

Πριν και πάνω απ’ όλα το συγκεκριμένο δρώμενο ως μια μουσική σύνθεση απ’ την οποία απουσιάζουν σκόπιμα κάποια ηχηρά κρεσέντα επικεντρώνεται στην απουσία της αβίαστης έκφρασης των συναισθημάτων λόγω άκρατου εγωκεντρισμού από πρόσωπα που πάσχουν απ’ την αδυναμία να βιώσουν αληθινά την ευτυχία του έρωτα, φαινόμενο που παίρνει διαστάσεις επιδημίας σ’ ένα κόσμο επηρεασμένο καταλυτικά από εικονικές πραγματικότητες μιας επιθετικής τεχνολογίας που καταργούν τις φυσικές ανάγκες και την αξία των αισθήσεων.


Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας
Σκηνοθ.: Θ. Αμπαζής
Δραματουργική σύνθεση της Ομάδας OΠΕRA (συνπαραγωγή με το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας)
Σκην. - κοστ.: Ελ. Μανωλοπούλου
Μουσ.: Θ. Αμπαζής, «γύρω-γύρω»


Νίκος Θωμόπουλος

LIEBESTOD

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR