Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Μπαλέτο της Όπερας της Λυόν
Limb’s Theorem

Αδύνατο να περιγράψει κανείς το Limb’s Theorem, είναι μια εμπειρία αισθήσεων. Όπως σε όλα του τα έργα, ο χορογράφος ξεπερνά τα όρια του κλασσικού χορού, δουλεύοντας πάνω στο χώρο, το φως, τον ήχο. Η χορογραφία αναπνέει στο ρυθμό της απόλυτης αφοσίωσης των χορευτών που ζουν σε ξέφρενες ταχύτητες και απίστευτες ισορροπίες.

Ο William Forsythe είναι αδιαμφισβήτητα ένας χορογράφος εξοπλισμένος με ιδιοφυΐα, ταλέντο και αρτιότητα. Το έργο χορογραφήθηκε το 1989-1990 και όπως κάθε σπουδαίο έργο αντέχει στο χρόνο. Τότε ο Forsythe μελετούσε αρχιτεκτονικές αρχές και ειδικά του Daniel Libeskind ο οποίος απορρίπτει τη συμβατικότητα και στην αρχιτεκτονική του γλώσσα χρησιμοποιεί κενά, διακεκομμένες γραμμές και παράξενη γεωμετρία.

Το έργο (90 λεπτά) σε τρία μέρη, με δύο διαλείμματα των είκοσι λεπτών μαρτυρούν όχι μόνο την αλλαγή σκηνικού αλλά προσφέρουν την απαραίτητη παύση για τους χορευτές που λειτουργούν στο μάξιμουμ της ενέργειάς τους. Δομικά και στα τρία μέρη, το έργο αναπτύσσεται αλγοριθμικά σε συνάρτηση με το πλήθος των χορευτών επί σκηνής, τις ταυτόχρονες παράλληλες δράσεις και τη μουσική (Thom Willem). Ο Forsythe εξαντλεί όλα τα μέσα του επί σκηνής και δημιουργεί έναν αέναο καταιγισμό εικόνων χρησιμοποιώντας κάθε συνδυασμό πιθανοτήτων ανάμεσα στη μουσική, στα σώματα την ενέργεια, τους φωτισμούς, τη μουσική. Ωθεί το κοινό να επιλέξει που θα εστιάσει.

Όλα κινούνται: τα αντικείμενα, το φως, οι χορευτές, η μουσική, ο χώρος. Και όλα στην ακρίβεια δευτερόλεπτου. (Υπάρχουν μόνιτορ πάνω στη σκηνή για τους χορευτές στα οποία προβάλλονται τα λεπτά και τα δευτερόλεπτα της χορογραφίας, έτσι ώστε αυτό το καλορυθμισμένο έργο να τρέχει με την ακρίβεια που ορίζει ο Forsythe προσφέροντάς μας το άρτιο αποτέλεσμα αυτής της εμμονής). Μία οπτικά εξαίρετη παραγωγή την οποία υποδέχτηκε το ελληνικό κοινό με ενθουσιασμό και πολλά χειροκροτήματα.

Limbs I
Στο κέντρο της σκηνής ένα περιστρεφόμενο λευκό τετράγωνο γλυπτό (Michael Simon), το οποίο κρέμεται από το ταβάνι και στηρίζεται στη μια γωνία στο έδαφος, σαν κενός καμβάς ή σαν κομμάτι μιας κατασκευής που θα ‘χτίσει’ μπροστά στα μάτια μας ο χορογράφος. Στη αρχή λίγες κινήσεις γίνονται αντιληπτές αλλά καθώς η μουσική του Thom Willem αναπτύσσεται , περισσότεροι χορευτές εμφανίζονται. Η κίνηση κλασσική αλλά δυναμική σε γρήγορους ρυθμούς , με τους χορευτές να πυκνώνουν το ενεργειακό πεδίο στη σκηνή γεμίζοντας με σώματα και τεχνικά απαιτητικές κινητικές φράσεις το χώρο. Το ηχητικό τοπίο με εναλλασσόμενους ρυθμούς μεταλλικούς και ξύλινους φέρει την ατμόσφαιρα της ταχείας οικοδόμησης. Οι ρυθμικές κινήσεις συντονίζονται μαζί του και ανεξαρτητοποιούνται ξανά. Ξαφνικά ο Forsythe μας οδηγεί σε μια παύση κατά την οποία ποιητικά περιστρέφεται το σκηνικό. Ένα σόλο στη σιωπή και η μουσικότητα της κίνησης έρχεται στο επίκεντρο. Οι φωτισμοί (William Forsythe, Michael Simon) σε απόλυτη συνάρτηση με τη χορογραφία δημιουργούν σκοτεινές και φωτεινές ζώνες: χορευτές ως δισδιάστατες σκιές ή τρισδιάστατα σώματα. Όπως άλλωστε και το γλυπτό ανάλογα με το φως και τη θέση, μεταμορφώνεται από μια διαγώνια γραμμή σε ένα τετράγωνο αλλάζοντας ακόμη και την (ψευδ)αίσθηση του βάρους του.

Enemy in the figure pt II
Ένα ξύλινο καμπύλο γλυπτό στο έδαφος τοποθετημένο διαγώνια στο κέντρο της σκηνής (William Forsythe). Και ένα φως σε ρόδες το οποίο μετακινούν οι χορευτές μεταμορφώνοντας το σχήμα του γλυπτού και διακοσμώντας το με τις σκιές τους. Ένα σχοινί το οποίο χειρίζονται οι ίδιοι, συνδέει το γλυπτό ή το σώμα με το χώρο προς διαφορετικές κατευθύνσεις δημιουργώντας ένα καρδιακό παλμό. Η μουσική και η κίνηση (πιο σύγχρονη εδώ) συντονίζονται. Κάποιες στιγμές απομονώνουν μέλη του σώματος και χορεύουν με αυτά , κάποιες άλλες με όλο το σώμα, μέχρι η υψηλή τεχνική να δώσει τη θέση της στη χαρά της κίνησης. Ζωγραφίζοντας με το σώμα το χώρο. Η μουσική απομονώνεται στα ηχεία της σκηνής και ο χορός τους γίνεται ιδιωτικός , για λίγο. Μας τον προσφέρουν ξανά μέχρι σταδιακά να μείνουν λίγοι χορευτές στη σκηνή, σε λιγότερο φως με πιο στρογγυλή και αργή κίνηση, το φως να στραφεί προς τη οροφή, τέλος.

Limbs III
Η μουσική ξεκινάει πριν καν σβήσουν τα φώτα της πλατείας. Ένα πανί σαν ιστιοφόρου κινείται από τον αέρα στο πίσω μέρος της σκηνής, ένα ‘κάστρο’ διαγώνια στα δεξιά, ένα καμπύλο γλυπτό λευκό από τη μια και ξύλινο από την άλλη σαν κομμάτι θόλου ενός κτηρίου (Michael Simon). Τα κινούμενα φώτα πολλαπλασιάζονται. Με μαεστρία συνθέτει όλα τα προηγούμενα στοιχεία τα φέρνει στη σκηνή για να τα εξαντλήσει. Όλοι οι χορευτές διασχίζουν ολόκληρη τη σκηνή για πρώτη φορά, μεταμορφώνοντας το χώρο με κάθετες και οριζόντιες διαδρομές Όπως και τα fractals είναι σαν μαθηματικές αλλά οργανικές μετατοπίσεις. Διαρκής κίνηση: το γλυπτό , οι χορευτές το φως ο ήχος και ο χώρος. Το τοπίο καταλήγει σ’ έναν ήχο σαν εκκρεμές, η κίνηση γίνεται πιο αργή , τρυφερή και απλώς σταματάει.

Ο William Forsythe γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1949. Σπούδασε χορό στο Jacksonville University και στο Joffrey Ballet School. Το 1973 ξεκίνησε ως χορευτής στο Stuttgarter Ballet, όπoυ και δημιούργησε την πρώτη του χορογραφία ‘Urlicht’ σε μουσική Gustav Mahler. To 1984 έγινε διευθυντής του Frankfurt Ballet όπου δημιούργησε πολλά από τα πιο γνωστά του έργα : ‘The Loss of small detail’ 1991, ‘Impressing the Czar’ 1988, ‘Limb’s Theorem’ 1990, ‘ALIE/NA(c)TION’ 1992, ‘Eidos: Telos’ 1995, ‘Kammer/Kammer’ 2000. Μετά το κλείσιμο του Frankfurt Ballet το 2004, δημιούργησε το The Forsythe Company. Ένας γόνιμος χορογράφος (2-3 Παραγωγές το χρόνο), φέρνει το χορό στον 21ο αιώνα αποδομώντας το κλασικό μπαλέτο.

Ο Forsythe χτίζει ένα οικοδόμημα, με νέα προοπτική. Συστέλλει και διαστέλλει το χώρο, μεταμορφώνει διαρκώς και προσφέρει εικόνες και αισθήσεις μη προβλέψιμες.
Όπως λεει και ο ίδιος: "..θέλω να αποκαλύψω πως μια ιδέα ή ένα concept λειτουργούν. Δείχνουμε την εσωτερική κίνηση της ιδέας."

Μαριέλα Νέστορα
χορογράφος/καλλιτεχνική διευθύντρια ομάδας YELP


Φεστιβάλ Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
27&28 Ιουνίου
Αφιέρωμα στον William Forsythe
Μπαλέτο της Όπερας της Λυόν
Χορογραφία William Forsythe
Limb's Theorem

LIMB'S THEOREM

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR