Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Ο ορφανός του Ζάο

Ο ορφανός του Ζάο


Το πρόγραμμα, το οποίο ξεφύλλιζα στο φουαγιέ του θεάτρου Αμόρε, πριν αρχίσει η παράσταση, δεν είχε ούτε σημείωμα σκηνοθέτη, ούτε φωτογραφίες της παράστασης. Έψαχνα απορημένη να δω τι πληροφορίες μπορούσα να αντλήσω για την παράσταση που θα έβλεπα και έπεφτα πάνω σε ιδεογράμματα και αρχές του κομφουκιανισμού.

Μπαίνοντας στην αίθουσα, αντικρίζει κανείς ένα σκηνικό πολύχρωμο και λιτό ταυτόχρονα, στο οποίο περιλαμβάνονται τα βασικά σχήματα, κύκλος, κύβος, κυματοειδείς μορφή. Το καθένα σε διαφορετικό χρώμα. Την εικόνα θα συμπληρώσουν τα υπέροχα κοστούμια, με έντονη την κινέζικη σφραγίδα, αλλά χρωματικώς πολύ σοφά διαλεγμένα. Εικαστικά, λοιπόν, η παράσταση έχει κερδίσει το κοινό της από την πρώτη στιγμή, γιατί εκτός από την ποιότητα της εικόνας, σκηνικά και κοστούμια υπηρετούν πολύ καλά τη γραμμή της παράστασης.

Ποια είναι αυτή η γραμμή; Ο ορφανός του Ζάο είναι το πρώτο έργο την ανατολής (τέλη του 13ου αιώνα) που γνωρίζει η δύση. Μάλιστα, έχει τύχει πολλών διασκευών, ακόμα και από τον ίδιο τον Βολταίρο. Είναι μια ιστορία τόσο γνωστή και τόσο σημαντική στην ιστορία και τη σκέψη της Κίνας, όσο θα λέγαμε και ο δικός μας Οιδίπους Τύραννος. Ο μοχθηρός στρατηγός Του Αν Κου με ύπουλα μέσα κατορθώνει να ξεκληρίσει όλη την οικογένεια Ζάο, προκειμένου να έχει μοναδική επιρροή στο παλάτι. Μοναδικός επιζήσας ο νεογέννητος Ζάο Σουό, που σώζεται χάρη στην συνεργασία και την αυτοθυσία δύο φίλων της οικογένειας, οι οποίοι τον μεγαλώνουν για να μπορέσει να εκδικηθεί τον αφανισμό της οικογένειάς του.

Η εκδίκηση είναι επιβεβλημένη στην κινέζικη σκέψη, διαβάζουμε στο –πολύ χρήσιμο τελικά- πρόγραμμα. Και μπροστά στα μάτια μας ξεδιπλώνεται, με αλληγορικό τρόπο, όλη αυτή η ιστορία της δίκαιης εκδίκησης. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος, έχει κατορθώσει να αφαιρέσει την έννοια του χρόνου από την παράσταση, ενώ ο λόγος και τα νοήματα έχουν απαλλαχθεί από κάθε είδους εντυπωσιασμό και μοιάζουν έτσι ακόμα πιο κοντά στην ιεροτελεστική πλευρά της κινέζικης σκέψης. Τα σχήματα του σκηνικού αποκτούν νόημα: ο σκληρός Του Αν Κου, με το κόκκινο κοστούμι του κινείται πάνω στον κατακόκκινο κύβο, δεμένος στην τετράγωνη και αδίστακτη λογική του. Η πριγκίπισσα, στα λευκά, κινείται πριν από το θάνατό της μπροστά από τον λευκό κύκλο και έπειτα πίσω από αυτόν, που συμβολίζει τη γυναικεία πλευρά, την καμπύλη. Το κυματοειδές κίτρινο σχήμα χρησιμεύει είτε ως βουνό, είτε ως σπηλιά, σηματοδοτεί την απόσταση και γενικά πάνω και γύρω από αυτό η ιστορία εξελίσσεται ˙ έχουμε διαβάσει στο πρόγραμμα ότι το συγκεκριμένο σχήμα σαν ιδεόγραμμα συμβολίζει την εξέλιξη.

Οι ερμηνείες της παράστασης είναι πραγματικά πολύ καλές, καθώς ισορροπούν ανάμεσα στην απλότητα και τη δύναμη, την καθαρότητα και την τρέλα των παθών τους. Ο Χρήστος Λούλης δίνει έναν τρομερό (με την πραγματική έννοια, του τρόμου) Του Αν Κου, ενώ ξεχωρίζουν και οι Νίκος Χατζόπουλος στον ρόλο του Τσεν Γινκ και ο Κώστας Μπερικόπουλος ως Κουνγκ-Σουν. Όλοι οι ηθοποιοί κατορθώνουν να δημιουργήσουν μία ατμόσφαιρα ανατολής και να τη χρωματίσουν και με αρκετά κωμικά ψήγματα.

Τελικά η παράσταση κατορθώνει να κερδίσει πλήρως την προσοχή του θεατή και να απαντήσει με τον καλύτερο τρόπο σε όσους πίστεψαν πως το συγκεκριμένο έργο στην αθηναϊκή σκηνή, είναι μάταιο και χωρίς νόημα.


Ο ορφανός του Ζάο
Ζι Ζουν Ζιανγκ
Θέατρο του Νότου-Αμόρε

Διασκευή-Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά-κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Χορογραφία: Μάρθα Κλουκίνα
Μουσική: CotiK
Παίζουν οι ηθοποιοί: Άννα Καλαϊτζίδου, Χρήστος Λούλης, Κώστας Μπερικόπουλος, Ηλίας Παναγιωτακόπουλος, Θάνος Τοκάκης, Νίκος Χατζόπουλος

Έως 29 Απριλίου 2007

Μάρθα Κοσκινά

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR