Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Αγγέλα Παπάζογλου

Στον παλιό κινηματογράφο Κολοσσαίον στη Θεσσαλονίκη φιλοξενήθηκε η παράσταση «Αγγέλα Παπάζογλου» από τις 27/09 μέχρι τις 5/10. Η παράσταση παίζεται, με αθρόα πάντα την προσέλευση του κοινού, εδώ και 9 χρόνια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και το εξωτερικό. Η σκηνοθεσία είναι του Λάμπρου Λιάβα και της Άννας Βαγενά. Το κείμενο της παράστασης ανήκει στο βιβλίο του γιου της Αγγέλας Παπάζογλου, Γιώργη Παπάζογλου, «Ονείρατα της άκαυτης και της καμένης Σμύρνης. Tα χαΐρια μας εδώ». Πρωταγωνιστεί η Άννα Βαγενά, με αφηγήτρια τη Γιασεμί Κηλαηδόνη.

Ο Λάμπρος Λιάβας επέλεξε ο ίδιος τα κείμενα και τα προσάρμοσε έτσι ώστε να προκύψει όχι τόσο ένας θεατρικός μονόλογος αλλά περισσότερο μια αφήγηση. Η Αγγέλα Παπάζογλου αφηγείται τη ζωή της, το ξερίζωμα της οικογένειάς της από τη Σμύρνη, τη ζωή στην Αθήνα και πώς όλος αυτός ο πόνος της ξενιτιάς έγινε μουσική και τραγούδι στα χείλη ενός ολόκληρου λαού.

Η Άννα Βαγενά μπόρεσε να πείσει στο ρόλο της ως Αγγέλα Παπάζογλου, αλλά αυτό εξαιτίας της παρουσίας της και μόνο, που είναι λαϊκή και πληθωρική. Εκείνο που έλειπε από την ερμηνεία της είναι η σταδιακή κορύφωση της δραματικής έντασης και μάλλον αυτό ευθύνεται που το κοινό απλά συγκινήθηκε, αλλά δε συνεπάρθηκε από αυτήν την παράσταση. Η κάθε αφήγηση, και ειδικά αυτή της παράστασης, πρέπει να στηθεί έτσι ώστε να «κρεμαστείς» στην κυριολεξία από τα χείλη του ηθοποιού-αφηγητή, όπως κρεμόσουν από τα χείλη του παππού σου όταν σου διηγούταν το αγαπημένο σου παραμύθι. Είναι για να ρωτάς με αγωνία «Και μετά; Και μετά;». Η κορύφωση τη αφήγησης δε γίνεται πάντα με τη μουσική υπόκρουση ή αν τονίσει ο ηθοποιός την τελευταία λέξη μιας ενότητας. Αυτού του είδους οι τεχνικές είναι περισσότερο εφετζίδικες. Η κορύφωση της έντασης πρέπει να γίνεται σταδιακά. Την προετοιμάζει ο ηθοποιός με αχνές υποκριτικές τεχνικές. Το κοινό πρέπει να την απολαμβάνει, όχι να την καταλαβαίνει. Η Βαγενά θα λέγαμε ότι φόρεσε αλλά δεν ενσάρκωσε το ρόλο, γι αυτό η αφήγησή της, όσο συγκινητική κι αν ήταν, έκανε συχνά κοιλιά. Επίσης, αδιάφορη ήταν η παρουσία της Γιασεμί Κηλαηδόνη στη σκηνή που δεν μπόρεσε να βρει τον παλμό που δίνει η εξωτερική αφηγήτρια στην κύρια αφήγηση. Συνεπώς αντί να έχει μια θετική παρουσία, δημιουργούσε μιαν ατμόσφαιρα ακαθόριστης αμηχανίας.

Τα σκηνικά, τα κουστούμια όπως και ο φωτισμός, αν και έδιναν την εντύπωση ότι ήταν εκ του προχείρου βαλμένα, ήταν στη γραμμή της σκηνοθεσίας και θα λέγαμε ότι δεν ενοχλούσαν.

Για τη μουσική δεν έχουμε να πούμε και πολλά, ρεμπέτικο και σμυρναίικο, μετέδιδε ρίγη συγκίνησης στο κοινό, ενώ «έσωζε» την παράσταση κάθε φορά που αφήγηση εξέπνεε.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
«Αγγέλα Παπάζογλου» : Άννα Βαγενά
Αναγνώστρια : Γιασεμί Κηλαηδόνη
Κείμενο : από το βιβλίο του Γιώργη Παπάζογλου «Ονείρατα της άκαυτης και της καμμένης Σμύρνης. Tα χαΐρια μας εδώ»
Επιλογή κειμένου, θεατρική προσαρμογή, μουσική επιμέλεια : Λάμπρος Λιάβας
Σκηνικά – κοστούμια : Μάριος Σπηλιόπουλος
Φωτισμοί : Δημήτρης Δαμαλάς

Ελβίνα Πασχάλη - θεατρολόγος, απόφοιτος Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ.

ΑΓΓΕΛΑ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR