Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

ΗΡΩΕΣ
Μια ανατρεπτική κωμική ματιά στο πεπρωμένο του κακού εαυτού μας

Ηδονή και πρόκληση αποτελεί για μένα και ασφαλώς για τον κάθε κριτικό και μελετητή της παραστατικής τέχνης η ανακάλυψη ευφυών προτάσεων με άποψη και γόνιμο χιούμορ στο ολοένα πιο πολυποίκιλο τοπίο της θεατρικής κίνησης στη πόλη μας. Οι «Ήρωες», ακροπατώντας στα ίχνη θεατρικών ειδών όπως η επιθεώρηση, το μουσικό θέατρο και η stand up comedy που δείχνουν δειλά να αναγεννιόνται στις μέρες μας με φιλόδοξες παραγωγές αλλά και εμπορικού και τηλεοπτικού χαρακτήρα ατοπήματα που στοχεύουν σ’ ένα δικό τους κοινό που απλά γελάει εύκολα με κάθε διαφυγή από την μίζερη καθημερινότητα του, μου αποκάλυψαν στον 2ο χρόνο επιτυχημένης παρουσίασης τους στη σκηνή του μικρού Παλλάς ένα πρωτότυπο μουσικοθεατρικό δρώμενο που συνδυάζει αρμονικά και γενναιόδωρα όπως πιστεύω το τραγούδι, το χορό και φαινομενικά αυτοτελή σκετσάκια με τα εκφραστικά μέσα του σωματικού θεάτρου και της performance.

Το αποτέλεσμα δικαιώνει τις προθέσεις του έργου δημιουργώντας ένα κλίμα ευφορίας και πραγματικής ψυχαγωγίας στο κοινό παρασύροντας το σε ένα πραγματικό γλέντι με αβίαστα και τρανταχτά γέλια. Αναγνωρίσιμοι ήρωες όπως ο κατατρεγμένος επαρχιώτης ομοφυλόφιλος από ένα χωριό των Ιωαννίνων, ο ναρκομανής που αυτοσαρκάζεται παλεύοντας με τον κακό εαυτό του και τις παραισθήσεις του, η ηθοποιός που παίζει για χάρη ενός κάστινγκ την πόρνη με όλες τις αποχρώσεις του κοινωνικού μελοδράματος, ο δίδυμός νέος που αγνοείται συστηματικά από τον απάνθρωπο πατέρα του και ο δίγλωσσος νεαρός ως γόνος φτωχών Αυστραλών μεταναστών με ταπεινά όνειρα αναδεικνύουν και χρωματίζουν με ανατρεπτικό, σχεδόν αναρχικό ύφος τους πραγματικούς περιθωριοποιημένους ήρωες του σύγχρονου κοινωνικού γίγνεσθαι που αφανίζει τους αδύναμους και μη προνομιούχους γεννώντας εφήμερους σταρ της τηλεοπτικής υποκουλτούρας.

Στα πλαίσια αυτής της θεματικής μια ηρωίδα κλασσικού ρώσικου μυθιστορήματος τύπου «Άννα Καρένινα» ταξιδεύει στο χρόνο και στην ιστορία προκαλώντας ενδόμυχα παντού καταστροφές γύρω της και αποτελεί ένα λειτουργικό λάιτ μοτίβ στην παράσταση ενώ αναζητά τον εραστή της μέσω ερωτικών γραμμάτων που αφηγούνται την πολύπαθη ζωή της δικαιώνοντας έτσι το πεπρωμένο που κυνηγάει σχεδόν απειλητικά τους ήρωες του έργου που βυθίζονται τελικά πάνω σ’ ένα Τιτανικό. Σε μια μουσική ατμόσφαιρα που κινείται ανάμεσα στο ροκ, στο μπλουζ, την τζαζ καθώς και έξυπνα επιλεγμένα λαϊκά, ρεμπέτικα και έντεχνα ελληνικά τραγούδια είναι ένα πικρόχολο σχόλιο με ερμηνείες που ακροβατούν με επιτυχία στο τεντωμένο σκηνή των ποικίλων απαιτήσεων μιας τέτοιας παράστασης. Έτσι αναδεικνύεται και η διαχρονική φιγούρα ενός κομπέρ που παραπέμπει στο καμπαρέ συμπληρώνοντας την όλη αισθητική του έργου που υποστηρίζει το κωμικό στοιχείο με άξονα τις υπαρκτές αδυναμίες όλων των «πασχόντων» προσώπων να αντιμετωπίσουν τα ρεαλιστικά τους εμπόδια και να επιβιώσουν με αξιοπρέπεια αφού εξομολογηθούν σουρεαλιστικά τους κρυφούς τους πόθους κόντρα στις κάθε μορφής εξουσίες.

Με αυτή την αίσθηση τα κείμενα της παράστασης αποτυπώνουν με φαντασία τις συμπεριφορές εκτός νόρμας και τα συναισθήματα των χαρακτήρων που τους συνδέει χωρίς κανένα διδακτικό ύφος μια διάχυτη ανθρωπιά και μια ευαισθησία συνδυασμένη μ’ έναν γνήσιο ερωτισμό που αποπνέει το έργο. Η δυναμική της συγκεκριμένης θεατρικής ομάδας ενορχηστρωμένης έντεχνα από την σκηνοθέτιδα Ελένη Γκατσούκα απεικονίζει ένα σεβασμό στο προσωπικό ταλέντο και μια διάδραση με το κοινό που εξελίσσεται βοηθούμενη από τις σωματικές δράσεις και τα χορογραφικά μέρη της παράστασης αγγίζοντας χωρίς περιττές υπερβολές και εξάρσεις εντυπωσιασμού την ιλαροτραγωδία της σύγχρονης καθημερινότητας. Μ’ αυτόν τον τρόπο τα κακώς κείμενα ανθρώπων και συνθηκών ζωής θίγονται καίρια και αποτελεσματικά χωρίς ίχνη διδακτισμού με έξυπνη αναρχική διάθεση και σουρεαλιστικές πινελιές που εκπέμπουν ευφυές χιούμορ σχηματοποιώντας την κοινωνική αδικία.

Οι ήρωες εφευρίσκουν λύσεις και συμπεριφορές εκτός νόρμας για να αντιμετωπίσουν τα εμπόδια και τις αδυναμίες τους. Τα ιδιαίτερα ταλέντα τους αναπτύσσονται χωρίς διακρίσεις στην απόδοση του έργου. Σ’ αυτό συνεισφέρει ο ελεγχόμενος χορογραφικός καμβάς και η εναρμονισμένες στο πνεύμα της παράστασης σωματικές δράσεις με μια διάχυτη ροκ άποψη με κέντρο τον ηθοποιό που εκφράζεται ολοκληρωμένα με το σώμα και την φωνή του, γεγονός που χαρακτηρίζει διεθνώς το σύγχρονο ζωντανό θέατρο ως ολοκληρωμένη έκφραση παραστατικής τέχνης. Η περσόνα του ηθοποιού αποφεύγει τον κίνδυνο μιας αστείας καρικατούρας αποκτώντας με δικαιολογημένες δράσεις μια επαρκή σκηνική παρουσία χωρίς υπερβολές και επικολυρικά ξεσπάσματα στείρας θεατρικότητας ή κωμικούς αυτοσχεδιασμούς που απλά εκβιάζουν το γέλιο του θεατή. Ανάλογης διάστασης δρώμενα προϋπήρξαν στα θρυλικά θεατρικά μπουλούκια τις δεκαετίες του ’30 και του ’40. Οι «Ήρωες» κερδίζουν και σε επίπεδο πρωτοπορίας αποφεύγοντας τα κλισέ της σύγχρονης ελληνικής κωμωδίας και σάτιρας που διέγραψε έναν επιτυχημένο κύκλο από την εποχή της μετεπιθεώρησης του Ελευθέρου θεάτρου και αμέσως μετά με τον Χάρη Κλυν και τον Λάκη Λαζόπουλο που δημιούργησαν ένα είδος σχολής χωρίς αντίπαλο.

Κάνοντας παράλληλα ένα focus στα κείμενα της παράστασης που αναλύουμε διαπιστώνουμε ότι ακόμα και η βωμολοχία αποκτά μια σχεδόν ποιητική γραφικότητα αυτοσαρκάζοντας το σεξουαλικό πρότυπο της αυτοϊκανοποίησης σκιαγραφώντας στο σχετικό νούμερο την αναζήτηση της ευτυχίας και της ψυχικής γαλήνης που αναδεικνύεται ενδόμυχα σ όλο το έργο. Σε ιδεολογικό επίπεδο το έργο απογειώνει την αξία της προσωπικής επανάστασης ενάντια σε κάθε καταπιεστικό μηχανισμό εξουσιών που συνθλίβει αξίες και όνειρα κρατώντας ακέραιο τον γλωσσικό και πολιτιστικό πλούτο του λαού μας. Δοκιμάζει τέλος τον ίδιο τον έρωτα σε κάθε του ακροβασία και φετιχιστική φαντασίωση αφήνοντας να ξεδιπλωθεί ισοδύναμα η τραγική όψη της ζωής πίσω από την κωμική της πλευρά. Όλα τα παραπάνω ενισχύονται με μια ατμόσφαιρα ψυχαγωγίας που πηγάζει από το πεπρωμένο αλλά και τον κακό εαυτό του καθενός μας ξορκίζοντας την μιζέρια της καθημερινότητας μ’ ένα αγνό και καθαρτήριο χιούμορ που αφυπνίζει ευχάριστα τον θεατή με μια αίσθηση εφηβικής πνοής όπου κάθε νούμερο ξεχωριστά αποτελεί μια ολοκληρωμένη ιστορία δοσμένη με γενναιοδωρία, φόρο τιμής στη γοητεία και την μαγεία του θεάτρου που μας αξίζει.


Νίκος Θωμόπουλος

ΗΡΩΕΣ

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR