Θέατρο Info.gr . Τα πάντα για το θέατρο.

Caveman

Μια παραγωγή του Θεάτρου Coronet.
Θεσσαλονίκη, Φεβρουάριος 2009.

Το Φεβρουάριο, και για συγκεκριμένο αριθμό παραστάσεων, η παράσταση «Caveman» βρήκε στέγη στον κινηματογράφο Ράδιο Σίτι. Το όλο εγχείρημα είναι μια παραγωγή του θεάτρου Coronet. Η σκηνοθεσία είναι της Αναστασίας Παπαστάθη. Στο ρόλο του σύγχρονου caveman είναι ο Δημήτρης Σακατζής.

Το έργο «Caveman» έχει καταφέρει να αποκτήσει παγκόσμια, ενθουσιώδη αποδοχή από το κοινό και τα 14 χρόνια που παίζεται. Έχει βραβευθεί ως το μακροβιότερο solo show στην ιστορία του Broadway, ενώ παίζεται σε πάνω από 30 χώρες στον κόσμο. Το έργο είναι ένας μονόλογος. Ο αμερικανός συγγραφέας, Rob Becker, κάνει ένα σύντομο σχόλιο πάνω στις σχέσεις μεταξύ αντρών και γυναικών. Ο ήρωάς του, ένας σύγχρονος άντρας, διερευνά το λόγο για τον οποίο οι άντρες και οι γυναίκες διαφέρουν τόσο πολύ. Την ελληνική μετάφραση και απόδοση του έργου έχει αναλάβει η ίδια η σκηνοθέτης της παράστασης, Αναστασία Παπαστάθη.

Η υπόθεση του έργου είναι πολύ απλή έως απλοϊκή. Ο Σωτήρης, μετά από έναν καβγά με τη γυναίκα του, Μαίρη, πετιέται έξω από το σπίτι τους. Στο δρόμο όπου βρίσκεται, απογοητευμένος επειδή η γυναίκα του συχνά παρεξηγεί τους τρόπους και τις προθέσεις του, αρχίζει έναν απολογισμό των πιο συνηθισμένων καταστάσεων που οδηγούν σε ρήξη αυτόν και τη Μαίρη. Μέσα από δαιδαλώδεις συνειρμούς και συνεχείς αναφορές στην προϊστορία, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο κύριος λόγος που έρχονται σε σύγκρουση αυτοί οι δύο, και κατ’ επέκταση όλοι οι άντρες και οι γυναίκες, είναι εξαιτίας της διαφορετικής φύσης τους. Η οποία όμως διαφορετικότητα είναι απαραίτητη, διότι έτσι εξασφαλίζεται η λειτουργικότητα στο ζευγάρι. Ο ένας συμπληρώνει τον άλλον. Οι προσωπικές του αναζητήσεις και στοχασμοί διακόπτονται κάποια στιγμή από ένα τηλεφώνημα που δέχεται από τη γυναίκα του που τον ζητάει πίσω. Εκείνος, καθώς ο αρχικός θυμός και παράπονο έχουν ξεθυμάνει, της εξομολογείται ότι την αγαπάει και επιστρέφει τρέχοντας σπίτι.

Το ενδιαφέρον του έργου έγκειται στο ανέβασμά του όπου απαιτείται η συμμετοχή του κοινού. Ο ζωντανός επί σκηνής ήρωας, εμβόλιμα στη δική του αφήγηση, καλείται να ξεσηκώσει τους θεατές να μιλήσουν για τα βιώματά τους. Ταυτόχρονα, πρέπει να χρησιμοποιήσει με τέτοιον τρόπο αυτά που θα ακουστούν, ώστε να καταλήξει στο συμπέρασμα που τον εξυπηρετεί. Ο ηθοποιός λοιπόν που ενσαρκώνει το σύγχρονο caveman, καλείται να παίξει περισσότερο το ρόλο του εμψυχωτή, παρά του Σωτήρη. Χρειάζεται να είναι ετοιμόλογος, δυναμικός, να ερεθίζει το κοινό να ανταποκριθεί, χωρίς όμως να καταργεί τη θεατρική σύμβαση. Αυτό όμως δεν αφήνει άμοιρο ευθυνών το κοινό που πρέπει να είναι, ανά πάσα στιγμή, σε ετοιμότητα.

Άρα λοιπόν, μια καλή παράσταση ενός έργου σαν το «Caveman», αν υποθέσουμε ότι έχουμε εξασφαλίσει την καλή ερμηνεία του ηθοποιού, είναι αυτή στην οποία το κοινό θα ‘μπει στο παιχνίδι’ και θα φτάσει μέχρι στο σημείο να ‘κάνει παιχνίδι’. Αν έχουμε μόνο το πρώτο σκέλος δεν είναι αρκετό για να την απολαύσεις. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, θεωρούμε ότι η παράσταση που είδαμε στο Ράδιο Σίτι δεν ήταν και από τις καλύτερες στιγμές του έργου «Caveman». Αν και ο Σακατζής φάνηκε να βάζει τα δυνατά του, το κοινό που είχε απέναντί του ήταν αρκετά απροπόνητο και γι αυτό την περισσότερη ώρα παρέμεινε σιωπηρό, έκδηλα τρακαρισμένο. Κάπου προς τα μισά του δεύτερου μέρους, άρχισε να αντιλαμβάνεται το ρόλο του και να ανταποκρίνεται, αλλά ήταν πλέον αργά.

Η ερμηνεία του Σακατζή ήταν μελετημένη και κεφάτη. Ο ίδιος φαινόταν να ισορροπεί με άνεση πάνω στο όριο που χωρίζει τη σκηνή από την πλατεία. Παρόλο που υπήρχαν στιγμές που δεν μπόρεσε να αποφύγει κάποιες ερμηνευτικές υπερβολές, δοκίμασε φιλότιμα όλες τις μεθόδους, που του επέτρεπε το έργο, ενεργοποίησης της ομάδας κοινού που είχε μπροστά του. Και, έστω βέβαια και στην εκπνοή του χρόνου, κατάφερε ένα μικρό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Η σκηνοθετική προσέγγιση της Παπαστάθη προσέφερε τις πρακτικές λύσεις που είχε ανάγκη το κείμενο για να δραματοποιηθεί, ενώ και σκηνογραφικά έγινε μια ικανή προσπάθεια να αποδοθεί η αίσθηση του έργου.

Στο σύνολο, μια παράσταση καλοστημένη που περιμένει ανταπόκριση από το κοινό για να πετύχει το στόχο της.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Συγγραφέας : Rob Becker
Σκηνοθεσία - Διασκευή : Αναστασία Παπαστάθη 
Μετάφραση : Ερατώ Τάττη 
Μουσική: Heimberg 5000 
Φωτισμοί : Valentin Galle 
Σκηνικά : Ειρήνη Παγώνη
Κουστούμια: Keira Coltrane
Μουσική : Πάνος Φορτούνας
Παραγωγή : Θέατρο Coronet & Mogul Theater
Με τον Δημήτρη Σακατζή στο ρόλο του Caveman
ΡΑΔΙΟ ΣΙΤΥ
Παρασκευοπούλου 9 & Βασ. Όλγας
Τηλ.2310 819 153 & 2310 824 970

Τιμή εισιτηρίου : 23 € και φοιτητικό 18 €
Έναρξη παραστάσεων : 9.15 μ.μ.
Προπώληση στο ταμείο του θεάτρου.

Ελβίνα Πασχάλη - θεατρολόγος, απόφοιτος Τμήματος Θεάτρου, ΑΠΘ.

Το www.theaterinfo.gr είναι ένα website αφιερωμένο στο θέατρο. Τα πάντα για το ελληνικό και το παγκόσμιο θέατρο, μια δημιουργία του www.internetinfo.gr.

INTERNETINFO © ΘΕΑΤΡΟ INFO.GR